Achtergrond

Aanleiding
Deze toolkit is ontwikkeld door onderzoekers van Wageningen University & Research en Tilburg University. Zij voerden, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van voorjaar 2019 tot voorjaar 2021 een onderzoek uit naar de vraag:

Hoe en onder welke voorwaarden kunnen a) taakdifferentiatie en b) de inzet van verschillende onderwijsprofessionals binnen teams bijdragen aan het terugdringen van het lerarentekort, het reduceren van werkdruk en verzuim, het verhogen van werktevredenheid en het gelijk houden of verhogen van de onderwijskwaliteit?

Lees hier meer over de aanleiding van het onderzoek

Lees hier meer over de theoretische uitgangspunten


Verschillende deelonderzoeken
Op verschillende manieren zijn gegevens verzameld. Hieronder vind je links naar wat de verschillende deelstudies inhielden en welke inzichten ze hebben opgeleverd.

Interviews met (ervarings)deskundigen

Literatuurstudie

Casestudies

Vragenlijststudie


Teamgericht HRM als ordeningskader van de Manometer
De resultaten uit de verschillende deelstudies zijn geordend naar de principes van teamgericht Human Resource Management (HRM). Hiermee wordt gedoeld op praktijken die gericht zijn op het bevorderen van het functioneren van teams, door het vergroten van de capaciteiten, motivatie en mogelijkheden van teamleden. Het doel hiervan is optimaal samen te kunnen werken aan de ontwikkeling en uitvoering van onderwijs. Het betreft de structuur van capaciteiten (Ability), motivatie (Motivation) en mogelijkheden (Opportunities).

Lees hier meer over teamgericht HRM


Borging teambeleid
Om het verdelen van rollen en taken op gedegen wijze in te voeren en effectief teamgericht te kunnen werken, is het zaak deze verdeling van rollen en taken te borgen in het strategisch beleid van de school. De strategische keuzes die een schoolteam of een subteam maken, bepalen namelijk het functioneren van het team en vragen om een plan met opgenomen doelen en taakverdelingen ten aanzien van de inzet van professionals. Daarnaast kunnen er strategische keuzes worden gemaakt in de samenwerking met partners rondom het schoolteam, zoals het bovenliggend stichtingsbestuur, zorgverleners en/of kinderopvang/BSO. Ook deze samenwerkingen bepalen welke rollen en taken er verdeeld moeten worden. Deze toolkit ondersteun je dan ook bij de vertaling van de scores van de Manometer naar nieuw teambeleid.